Vindbaar, volop inspiratie, houvast, structuur en zichtbaar met content marketing thema’s

“Ik heb geen inspiratie! Ik weet niet wat ik allemaal moet posten! Het is zo lastig om een artikel te publiceren. Wat ik op social media zet is leuk, maar levert geen resultaten op.” Herken jij dit? Zo ja, lees verder. Ik heb de oplossing voor je! Dat zijn content marketing thema’s.

Uitgewerkte onderwerpen, die jou vindbaar en zichtbaar maken. Resultaat? Je wordt gevraagd op waarde. Voor de prijs die jij verdient.

Wat is een content marketing thema?

Een content marketing thema is een bundeling van informatie waarmee jij jouw doelgroepen kunt inspireren en iets kunt leren. Je laat zien wat je weet, kunt, doet en hebt meegemaakt. En je laat onderbouwing zien.

Jij geeft waarde weg en krijgt die waarde in veelvoud terug

En voor jezelf? Voor jou geeft het structuur. Je bent met iets bezig van kwaliteit. En het zal zorgen dat jij vindbaar bent, zonder hoge advertentiekosten. En zonder dat het nodig is om met jouw prijs te spelen. Je bent waardevol voor jouw doelgroepen, geeft waarde weg en krijgt waarde terug.

Je creëert jouw eigen databank

Een content marketing thema bestaat uit 13 onderdelen. Mijn tip aan jou is, zoveel mogelijk onderdelen te doen. En ze zo goed mogelijk uit te werken. Aan te vullen, uit te diepen. Je maakt er een databank van, als het ware.

Hoe pak je dit aan?

Voor je nou meteen als een gek aan de slag gaat, ho! Zet een stap terug. Pak een groot vel papier en een pen. Schrijf alle onderwerpen op die relevant zijn aan wat jij doet als ondernemer, die waardevol zijn voor jouw doelgroepen. Als je die hebt opgeschreven, maak je een lijst. Jouw content top 40 🙂

Deze lijst stel je natuurlijk op met op nr 1 het meest waardevolle onderwerp. En dan begin je met de uitwerking. Eén kanttekening: maak het je niet meteen te moeilijk. Je moet starten met een thema waar jij echt feeling voor hebt. Iets dat het dichtst bij jou ligt. Dan krijg je er namelijk ook direct plezier in!

Waaruit bestaat een Content Marketing Thema?

Een content marketing thema bestaat uit dertien items.

  1. Een onderwerp. Je hangt jouw thema natuurlijk op aan 1 onderwerp. Dat diep je volledig uit: de ‘themapost’ van pak ‘m beet 2500 woorden.
  2. Alle begrippen die te maken hebben met het onderwerp, werk je (gaandeweg) uit: ‘wat is… content’.
  3. Vanuit de belangrijkste items in de themapost, creëer je een aantal afgeleide ‘blogs’.
  4. Je wilt natuurlijk dat men jouw waardevolle artikelen weet te vinden. Dat gaat lukken. Je hebt nu namelijk al genoeg voer voor ‘social media updates’, op de kanalen waar jouw doelgroepen zich bevinden.
  5. Niet iedereen houdt van lezen. Daarom maak je ‘video’s’: van de themapost, de afgeleide blogs, teasers, korte tips, leef je uit!
  6. Al die waardevolle teksten zijn leuk, maar wat nog leuker is, is mensen en projecten in de schijnwerpers zetten: ‘showcases’. Laat projecten zien (tekst, video, visueel), zet klanten in beeld met hun verhaal, laat andere experts die met dit vakgebied te maken hebben aan het woord.
  7. De getuigenissen van klanten – niet elke getuigenis is direct een heel showcase item – verzamel je ook. Heb je er te weinig? Vragen! Een leuke reden om klanten weer te benaderen.
  8. Onderbouw jouw thema met feiten, zoals ‘Factsheets en infographics’.
  9. Een diepere onderbouwing van het thema, bijvoorbeeld voor een van de items uit de showcases, zet je in een whitepaper. Dit toont jouw expertise!
  10. Niet vergeten: maak een ‘e-book’ met tips, of een stappenplan, misschien wel een korte handleiding, of oefeningen. Dit geef je weg, in ruil voor data, zoals e-mailadres.
  11. Welke vragen stellen (potentiële) klanten jou, over dit onderwerp? Die vragen en de bijbehorende antwoorden vormen het ‘FAQ’-gedeelte van dit content marketing thema.
  12. Zet alle belangrijke zoekwoorden, zoekzinnen en begrippen nog even op een rij, voor jezelf. Check of dit in het thema goed naar voren komt. Zo word je organisch gevonden!
  13. Zo’n uitgewerkt content marketing thema is zo waardevol. Dat verdient de beste aandacht. Daarom zorg je ook voor ‘betaalde ondersteuning’. Dit kun je in de meeste gevallen na verloop van tijd anders inrichten, zelfs verlagen. Jouw content marketing thema’s zorgen namelijk vanzelf voor website verkeer. Aan jou de taak om een goede website te hebben, die zorgt voor de conversie die je wilt bereiken.

En dan nu aan het werk: hoe ga jij deze dertien items nou uitwerken? Dat laat ik je zien.

1. De themapost

Je kiest één onderwerp. Maak het concreet. Niet: handmatig wassen van een complete auto. Wel: Velgenreiniging. Doordat je het nog specifieker te maakt, ben je ook beter vindbaar op het unieke onderwerp. Tegelijkertijd toon je jouw kennis dan ook specifiek. Voordeel is ook dat je meer onderwerpen hebt om jouw ultieme super-vindbaarheid mee te realiseren.

Wat komt er in de themapost aan bod?

Die vraag is makkelijk, maar ook weer niet gemakkelijk te beantwoorden. De korte versie: alles wat bij het onderwerp hoort.  De lange versie zal ik je ook geven:

  • wat is het thema: uitleg van relevante begrippen
  • geschiedenis van het onderwerp
  • welke soorten, opties, mogelijkheden zijn er?
  • diverse meningen van experts komen aan bod
  • natuurlijk link je flink naar buiten toe, naar waardevolle bronnen
  • jouw persoonlijk verhaal: wat heb jij met het thema, jouw ervaringen, jouw visie, mening
  • trends en innovaties
  • feiten laat je hier ook zien
  • een aantal projecten bespreek je kort
  • net als klantverhalen, getuigenissen
  • een (korte) video zet je er ook in, misschien wel een aantal
  • de meest gestelde vragen (top 3) beantwoord je ook
  • je zorgt dat de belangrijkste zoekwoorden in de tekst verwerkt zijn, je schrijft niet om onzichtbaar te zijn!
  • een korte versie van een stappenplan, handleiding of oefening mag er ook in
  • Je linkt niet alleen naar buiten, maar haakt vooral ook eigen content aan. Is deze themapost jouw start met content marketing? Dan ga je de themapost in de loop van de tijd verrijken met links binnen jouw website.

Zoals je ziet, veel van de volgende items van het content marketing thema’s stip je in de themapost al aan. Dat maakt het voor jou overzichtelijk. Je weet wat jou nog te doen staat!

De themapost is een artikel dat zo waardevol is, dat jij vindbaar bent en zichtbaar doordat je geen inspiratie meer hoeft te zoeken. 

Waar plaats je die themapost? De keuze is aan jou: als aparte pagina binnen jouw website (www.domeinnaam.nl/themapostnaam) of binnen het blog in jouw website. Ik heb persoonlijk geen voorkeur.

2. Wat is…

De begrippen die relevant zijn binnen dit onderwerp werk je uit. Wat is … Je maakt hier een aparte categorie voor aan in je blog, of maakt gebruik van een content canon. Je kunt ze ook in een themapagina zetten, die niet in het website menu voorkomt.

Dit onderwerp is nuttig. Voor jouw vindbaarheid. Voor jouw doelgroepen. En voor jezelf. Je hebt helder in beeld waar je met betrekking tot het Content Marketing Thema over kunt publiceren.

3. Creëer afgeleide blogs

De themapost heb je vol waardevolle informatie gezet. Maar, die sub-onderwerpjes zoals geschiedenis of de mogelijkheden, daarvan verdienen enkele ook een eigen blog. Omdat jouw doelgroepen dit interessant vinden!

Je hoeft niet van elke alinea een blog te maken. Maar, afgaande op klanten die deze aanpak al toepassen, je kunt zeker vier blogs maken.

Omdat het handig kan zijn, houvast te hebben, schrijf je een blog over:

  • de geschiedenis
  • trends en innovaties
  • jouw deskundige mening over het onderwerp
  • de mogelijkheden die bij jouw bedrijf aansluiten

Ik houd jou niet tegen om meer afgeleide blogs te maken!

In dit artikel geef ik jou een handleiding om blogs te schrijven in twee uurtjes.

Handleiding Blog schrijven

Handleiding Blog schrijven

 

4. Share it on social

Belangrijke mededeling: je moet niet eerst een heel Content Marketing Thema uitwerken en dan starten met het delen van updates op de social media kanalen waar jouw doelgroepen tijd doorbrengen. Want tegen de tijd dat jij eindelijk wat deelt, is een belangrijk nieuwtje al oud nieuws!

Je maakt dus tijdens het schrijven van de themapost al updates voor social media. En die laat je zoveel mogelijk linken naar relevante pagina’s op jouw site.

Is de themapost gereed (feitelijk dient ‘ie continu aangevuld te worden, is dus nooit klaar), dan heb je echt tientallen updates. Vervolgens plan je die in, zodat je geen omkijken hebt naar de zichtbaarheid rond dit thema. Maak ze wel relevant, waardevol en interactief. Of wil je alleen maar roepen?

En je gebruikt de afgeleide blogs ook om social media berichten te maken. Als geheel zorgen deze voor een doorgaande stroom van verkeer naar jouw website.

Social media is een middel om mensen naar jou toe te trekken

Vergeet niet, om ook e-mail(marketing) in te zetten, want een mailinglijst goed voeden is super waardevol voor jouw bedrijf!

5. Video’s

Deze maak je niet alleen omdat niet elk mens van lezen houdt. Maar vooral omdat video’s zijn erg effectief zijn. Bijvoobeeld video’s op Facebook, Instagram en LinkedIn.  En natuurlijk ook Youtube. Vooral op Youtube!  Jouw eigen videokanaal, met afspeellijst volledig toegespitst op 1 onderwerp… dat gaat knallen!

Je hebt hier potentieel goud mee in handen. Je laat jouw expertise, visie, mening, ervaring, niet alleen zien in artikelen. Nee, mensen zien jou ook. Dat verhoogt de betrokkenheid.

Hoe zet je video dan effectief in met Content Marketing Thema’s?

  • Deel de teaser video’s en korte tips op Facebook en andere voor jouw doelgroepen relevante platformen. Doel: de mensen daar informeren en inspireren. Je voedt jouw community daar. Als ze jou aansprekend vinden, gaat er ook een klik plaatsvinden. Niet alleen met jou, maar vooral naar jouw website.
  • Besteed aandacht aan jouw video’s, ook in gewone updates. Link dan naar de pagina met video’s over dit thema, die je natuurlijk op jouw site hebt staan. Op 1 pagina vind ik dus de video’s van de afspeellijst over dit onderwerp.
  • Uiteraard, vanzelfsprekend, natuurlijk: je zet ze op Youtube. Breng meteen structuur aan. 1 content marketing thema = 1 afspeellijst. Voeg de goede beschrijvingen toe. Maak geen reclame, maar zorg dat je gevonden wordt. Schrijf de beschrijving voor jouw doelgroepen, met de zoekwoorden in het achterhoofd.

6. Showcases

Ken je hebt begrip storytelling? Daar ben jij ook mee bezig. Je vertelt de verhalen van klanten, van projecten. Je interviewt andere experts die een raakvlak met jouw onderwerp en vakgebied hebben. Door showcases versterk en verrijk je het Content Marketing Thema. En niet alleen het thema. Je versterkt jouw website door te linken naar de websites van de ‘aangehaakte’  personen en bedrijven. Je geeft echte waarde, je bent authentiek. En je versterkt relaties.

Met de Showcases praat je niet alleen over wat je kunt. De verhalen tonen het aan. Je laat zien dat je een sterk merk bent.

7. Getuigenissen van klanten

Showcases en getuigenissen sluiten op elkaar aan. Je kunt niet van elke review of elke leuke reactie van een klant ook weer een showcase maken. Maar ze zijn te waardevol om ze  niet te bundelen.

  • vraag klanten om een blog te schrijven, nou ja, een kort artikeltje volstaat
  • interview klanten naar aanleiding van een review (die hoeft dus zeker niet lovend te zijn geweest!)
  • zet trouwe klanten in beeld, vertel hun verhaal (kans om er een uitgebreidere showcase van te maken)
  • verzamel de klantenreacties en toon ze op jouw site

Altijd echte getuigenissen, geen manipulatie en geen zelfverzonnen recensies!

Hier vind je een blog over wat een aantal klanten over mijn dienstverlening te zeggen hadden.

8. Onderbouw met feiten

Je versterkt jouw autoriteit en expertise door feiten te laten zien. Resultaten, het proces in beeld. Laat zien waar jij mee bezig bent. Dat kan met een factsheet.

Een factsheet? Dit is een definitie van factsheet: ” overzichtsblad met eigenschappen, toepassingsmogelijkheden en te verwachten prestatie van een basistechniek “.

Een overzicht met feiten, eigenschappen, toepassingen, mogelijkheden, specificaties.

Terug naar de velgenreiniging (een mogelijk onderwerp zoals ik een 750 woorden geleden opperde). In de factsheet laat je zien hoe jij dit als specialist doet. Toont eigenschappen van het proces, de handelingen, maar ook de gebruikte producten. Effecten op milieu en duurzaamheid. Hoe lang de reiniging houdt. De stappen tot een stralende velg. Specificaties van middelen. En hoe je het beste reinigt. Kortom: dit overzichtsblad toont feitelijk dat jij er verstand van hebt!

Een factsheet kan ook zo gebruikt worden. Dan is droge kost ineens beter behapbaar.

Tip: een factsheet is waardevol. Geef deze niet zomaar weg. Maak de factsheet downloadbaar in ruil voor bijvoorbeeld E-mailadres (opt-in).

Met een infographic breng je een factsheet makkelijker in beeld. Dat zie je bij het CBS voorbeeld. Als je een whitepaper gaat maken, is een infographic ook een perfecte manier om de aandacht eenvoudiger te trekken. Men hoeft niet meteen het hele whitepaper te downloaden of door te spitten.

Een infographic maak je (denk ik) niet makkelijk zelf. Schakel een specialist in. Zoals grafisch vormgever en collega Social Media Dokter Iris van Zelderen.

9. Whitepaper

Nog zo een onderbouwende feitelijke informatiedrager. Een whitepaper is een overtuigend, gezaghebbend, diepgaand rapport over het onderwerp, dat een probleem weergeeft en zorgt voor een oplossing.

Je creëert  een whitepaper om jouw doelgroep(en) meer te leren over een specifiek onderwerp of om een bepaalde methodiek uit te leggen en te promoten.

(Deze definitie heb ik overigens overgenomen van Stidolph)

Traditioneel gezien komt een whitepaper uit de politiek. Want wist je dat het van oorsprong  een wettelijk document waarin een politieke oplossing werd uitgelegd.

Je richt je dus op het probleem van een van jouw doelgroepen, aangaande het onderwerp van het Content Marketing Thema. Hier schrijf je een rapport over. Onderbouwd met feiten. Je laat zien dat jij een autoriteit bent, een thought leader. Geef het probleem niet alleen weer, maar toon de oplossing. Daar gaat het rapport over.

Hoe je die whitepaper maakt, en nog meer, vind je op deze pagina van Stidolph. 

10. E-book

In de marketing driehoek heb je drie lagen. De toplaag is jouw high end product. De middenlaag is schaalbaar. Een belangrijke laag. En de breedste laag, dat is de laag die mensen naar jou toe trekt. Ter kennismaking bijvoorbeeld.

Zo kun je van een artikel als deze een e-book maken met een samenvatting van de dertien items die samen een Content Marketing Thema vormen. Dit maak je downloadbaar en zo komen mensen, omdat je een mailadres vraagt als ‘betaling’, op jouw mailinglijst terecht.

Dat is denk ik wel de moeite waard!

Een e-book kan 5 tot 7 pagina’s bevatten. Het is waardevol en geeft een beeld van wat jij kunt betekenen voor de persoon die het gedownload heeft. Hij of zij kan er ook mee aan de slag. Wanneer jij nu met regelmaat waardevolle content deelt met hem of haar, via e-mail (liefst geautomatiseerd), dan ga je hem of haar voeden en krijgen jullie  uiteindelijk een band met elkaar. Je werkt aan de relatie!

11. FAQ

Vaak weten ondernemers niet waar ze over moeten posten op social media. Of over moeten bloggen. Een superhandig begin maak je met de vragen die mensen jou stellen. Als je een vraag krijgt van een potentiële klant, noteer die dan. Ook als een klant jou iets vraagt, noteren!

Die vragen en de bijbehorende antwoorden, daar maak je een lijst van. De veelgestelde vragen van het onderwerp uit het Content Marketing Thema.

Dit is ook weer een basis voor social media updates en ook voor video’s. FAQ’s vormen een bron voor laagdrempelige content!

12. Zoekwoorden

Zoekwoordenonderzoek, de lijst met FAQ’s… zet de termen die jouw doelgroepen gebruiken om te zoeken naar wat jij ze kan bieden op een rij. Dit is waardevol. Je verrijkt er jouw artikelen mee. Jouw blogs. Je gebruikt die woorden en zinnen op natuurlijke wijze in jouw teksten. Dit maakt jou vindbaar.

Telkens wanneer je een nieuw blog schrijft, of een video maakt, pak je die lijst erbij en kijk je wat nou de ‘hot words’ zijn die zorgen dat jouw artikel ook echt gevonden gaat worden door jouw ideale klanten. Google keyword planner is een handige tool!

13. Betaalde ondersteuning

Het doel van de Content Marketing Thema’s is zorgen voor organische vindbaarheid. Men zoekt en men vindt: jou(w bedrijf)! Toch zorg je ook voor ‘betaalde ondersteuning’. Dit kun je in de meeste gevallen na verloop van tijd anders inrichten, zelfs verlagen.

Aan jou de taak om een goede website te hebben, die zorgt voor de conversie (aanvragen, aankopen, leads et cetera) die je wilt bereiken. Zowel vanuit organische content, als vanuit de betaalde ondersteuning.

Facebook Advertising is een relatief goedkope manier van betaalde ondersteuning. Op SocialMediaDokters.nl schreef ik eerder al een artikel over Facebook Adverteren.  Je moet dit namelijk wel op de goede manier inzetten. Zomaar lukraak adverteren? Nee. Dan mag je alleen toevalstreffers verwachten.

Zet Facebook Advertenties op de juiste manier in en bereik serieuze resultaten!

Google ads zijn ideaal om een prospect die laatste zet te geven. Ze werken goed als een prospect je al een paar keer voorbij heeft zien komen. Dan helpt het wanneer je in de bovenste resultaten van Google komt. Onze Google ads specialisten zorgen dat onze klanten met een realistisch budget zoveel mogelijk resultaat halen uit hun Google ads campagnes.

Ook op LinkedIn kun je adverteren, Instagram kun je meenemen in Facebook Ads, Youtube adverteren kan ook, zelfs Pinterest (nu nog in de USA). Dit moet je allemaal vormgeven binnen jouw strategie. Spreek daar met een Content Marketeer over, zoals ik. Samen vinden we de juiste aanpak.

Hoe nu verder?

Mijn doel is om jou structuur te geven. Daar hebben de voorgaande 2900+ woorden hopelijk voor gezorgd. Houvast. Ik heb jou op weg kunnen helpen. In het zadel kunnen zetten. Toch kan ik mij voorstellen dat je hier hulp, ondersteuning, coaching bij nodig hebt.

Schroom dan niet om met de Social Media Dokters in contact te treden. Het is onze passie en specialiteit om jou en jouw bedrijf zichtbaar te maken!

 

%d bloggers liken dit: