10 stappen om jouw waardevolle themapost snel en goed te schrijven

“Op welk woord wil ik gevonden worden? Hoe verhoog ik mijn google resultaat?”, heb jij deze vragen ook al gesteld bij jouw website en het schrijven van artikelen? Heel begrijpelijk dat je je dit afvraagt. Maar, deze vragen zijn niet de juiste. Je schrijft namelijk voor mensen en niet voor zoekmachines.

Waar zoeken jouw potentiële klanten naar?

Je kunt je veel beter afvragen, waar jouw potentiële klanten naar zoeken.

  • Welke termen gebruiken zij?
  • En welke zinnen typen ze in bij Google?
  • Welke vragen typen ze in de zoekmachinebalk in?

Maar, waarom moet je je dit afvragen? Eenvoudig. Omdat je schrijft voor jouw bezoekers, mensen, voor potentiële klanten, en niet voor een zoekmachine.

Geen trucs of gegoochel

De seo resultaten van je website verhogen is ook niet met een trucje te doen. Ik weet dat dit vroeger (en soms nog) werd aangeboden door bedrijven. “Binnen 1 dag op nr1 in Google”.

Heel leuk! Alleen jammer dat je dan niet op waarde gevonden wordt, niet op nr1 staat op de artikelen die antwoord geven op vragen van mensen die bijvoorbeeld in Google zoeken. En dat is wat je wilt.

Het draait om de waarde die jij biedt…

Als de techniek van je website in orde is, gaat het veel meer om de waarde die jij biedt. In content marketing draait het om waarde en relevantie. Dat sluit dus mooi aan. Zorg dat mensen op jouw website vinden wat ze zoeken.

… en om gemak voor de gebruiker

Bied gebruiksgemak en toon oplossingen voor hun vraagstukken. Daar bereik je nu en op lange termijn veel betere resultaten mee, dan met zogenaamd slimme seo trucs.

Het gebruikersgemak van jouw website is vele malen belangrijker dan enkel en alleen de website vol te stouwen met woorden waarop je gevonden wilt worden. Denk aan de beleving in beeld en geluid, de logische koppelingen intern en de duidelijkheid van je website.

Content thema: wat is dat ook alweer?

Een content thema is een bundeling van informatie waarmee jij jouw doelgroepen kunt inspireren en iets kunt leren. Je laat zien wat je weet, kunt, doet en hebt meegemaakt. En je laat onderbouwing zien.

Content thema’s zijn geschikt voor ZZP’ers, marketing afdelingen en ondernemers. Ze passen ook perfect binnen een social selling of social networking traject voor bijvoorbeeld sales professionals.

Wil je nog even terug naar het uitgebreide artikel over content thema’s? Hier is dit artikel te vinden.

De themapost als kapstok van jouw content thema

Het schrijven van een longpost artikel is als het ware de kapstok van jouw content thema. Daar kom je meteen ook bij het hete hangijzer. Zo’n lang artikel schrijven… hoe begin je eraan? Hoe krijg je er voldoende waarde in?

Tien stappen om jouw artikel te maken

Omdat ik deze vraag vaker krijg, heb ik tien stappen voor je genoteerd, die je moet nemen om een waardevol, relevant en vindbaar artikel van te maken.

Voor je begint: brainstormen

Stel jezelf de vraag “Waar kan mijn potentiële bezoeker of klant naar op zoek zijn?”. Welke vragen stellen ze via Google. Welke zoekvragen? Kijk naar zoekopdrachten die beginnen met ‘hoe’, ‘wat helpt’, ‘hoe kan’, ‘wat kan ik doen’. Noteer de zoekvragen die aan deze zoekopdrachten gerelateerd zijn. Nu je dit weet, kun je beginnen met het longpost artikel.

Stap 1: Bepaal het onderwerp van jouw themapost.

Een handig hulpmiddel bij het bepalen is door eens een week of twee alle vragen die (potentiële) klanten jouw stelden te noteren. Op basis van wat meest gevraagd wordt, kun je een goede keuze maken. Houd ook het doel voor ogen. Wat wil je bereiken met het content thema en dit lange artikel?

Stap 2: Bepaal de subthema’s.

Welke vragen horen bij het onderwerp? Wat kun jij aan kennis en ervaring delen? Wat zijn vraagstukken van klanten? Welke oplossingen heb je?  Zo kom je op waardevolle onderdelen in je artikel.

Stap 3: Duik in het onderwerp

Doe onderzoek naar het onderwerp: bronnen, onderzoeken, eigen resultaten, resultaten van je klanten, historie onderwerp.

Stap 4: Waar zoeken mensen naar?

Dit lijkt op de brainstorm, al is die algemeen. Nu ga je op basis van jouw gekozen onderwerp een onderzoek doen naar zoekwoorden, zoekvragen en wat hieraan gerelateerd is. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Yoast Suggest en kruip zelf met een privaat browserscherm in de huid van je prospects en klanten.

Nogmaals: gebruik in je artikel vooral de woorden die de mensen gebruiken, vermijd moeilijk jargon als dit niet essentieel is. Bedenk vragen die men kan stellen bij het onderwerp en ook bij de subonderwerpen.

Stap 5: Vul dit nu aan met extra onderwerpen, bronnen, beelden en video

Je hebt vast nog meer inspiratie gekregen. Nou, mooi! Wat je weet, voeg je toe. En wat je nog wilt zoeken, zoek je op. Hiermee maak je jouw artikel weer een stuk waardevoller.

Stap 6: Schrijf nu de layout van jouw artikel uit

Welke titel kies je? En welke subtitels. Doe je best om je artikel voor de lezer die alleen de titels leest, zo duidelijk mogelijk te maken.

Een (sub)titel is duidelijk en aansprekend voor de lezer, spreekt tot de verbeelding, is helder en concreet

Stap 7: Houd de aandacht

Mensen zijn snel afgeleid. Een tekst met 2485 woorden gaan ze ook niet zomaar doorspitten. Daar moet je de aandacht dus voor zien vast te houden. Doe dit door beelden van waarde toe te voegen. Neem stukjes van jouw artikel op, op video of in geluidsfragment. Onderbouw met een leuke grafiek of infographic. Laat een video van een andere expert zien, die jouw verhaal versterkt. Kortom: houd ze bij je artikel!

Stap 8: Blijf schrijven

Laat het artikel niet te lang liggen. Je hoeft ook geen dagen te schrijven. Trek er een aantal uurtjes voor uit en zo gauw je aan het schrijven bent, blijf schrijven. Focus en blijf in de flow.

Stap 9: Optimaliseer je artikel

Als het artikel gereed is, ga je het optimaliseren. Kijk of de zoekwoorden en zoekvragen er goed in voor komen. Zet belangrijke woorden vooraan in zinnen, vooraan in alinea’s. Vooraan in (sub)titels. Ga nu niet volle gas alle zoekwoorden vooraan zetten en je artikel onleesbaar maken. Zorg dat het leesbaar is, dat het geschreven is voor de mens die het gaat lezen!

Stap 10: Controleer en publiceer

Laat je artikel lezen. Laat het op spelfouten checken. En kijk of de structuur goed is. Ben je klaar? Publiceer op je website en deel het via de social media platforms waar de doelgroep van je artikel ook aanwezig is.

Wat is het onderwerp dat jij gaat kiezen?

Ik ben benieuwd welk onderwerp jij gaat kiezen en zie graag het resultaat (de link) terug in een reactie. Veel succes!