Om tot een solide content strategie te komen is heldere en meetbare doelen stellen een voorwaarde

Pas als je naar duidelijke doelen toewerkt kun je beoordelen of je social media strategie werkt. Maar hoe kom je tot doelen en hoe meet je die? Wij leggen, samen met onze klanten, hun primaire doelen vast tijdens de positioneringsfase. We onderscheiden drie soorten doelen:

  • bedrijfsdoelen – die je al hebt vastgelegd in een businessplan
  • offline doelen
  • online doelen

Alle marketingactiviteiten die je daarna gaat ondernemen, ondersteunen de doelen die je hebt gesteld. Zo werk je aan gerichte resultaten met strategische web- en social media content.

Mogelijke te doelen die je kunt stellen:

Online doelen: – meer webtraffic – meer inschrijvingen nieuwsbrief – downloads – toename volgers social media – langere tijd op site – etc.
Offline doelen (voorbeeld): Meer naamsbekendheid, meer leads, positief imago, vinden van geschikte partners etc.

En zo zijn er nog veel meer concrete bedrijfs-, online- en social media doelen waar we aan kunnen werken. Ben je ook overtuigd dat je een duidelijke doelstelling nodig hebt om resultaat te boeken? Informeer dan naar de mogelijkheden.

Help mij met het stellen van doelen

Doelen meetbaar maken

De volgende stap die je neemt is om heldere en meetbare metrics aan elk doel te verbinden. Het is zo belangrijk dat je je marketing activiteiten ook meetbaar kunt maken.  Laten we eens kijken naar de digital marketing doelen die we hierboven als voorbeeld hebben gesteld. Hoe zouden we die meetbaar kunnen maken?  Meer webtraffic is makkelijk – dit zie je in Google Analytics, maar hoe kun je zien wat die toename in webtraffic heeft veroorzaakt? Daarvoor moet je dieper in de analytics duiken, zorg dat je Google TAG manager hebt geïnstalleerd – zodat je ook echt tot op een knop door kunt meten waar traffic vandaan komt. Check hoeveel traffic er van je social media komt – in de social platformen kun je zien hoeveel traffic er van social media vertrekt, zorg dat je de pixels (als die door platformen worden geleverd) ook echt in je site hebt geïnstalleerd. En now we’re talking, nou zien we al veel meer…..denk echt door in hoe je zo zuiver mogelijk kunt meten en interpreteren. Zo kun je voor elk doel een zo goed mogelijk meetbare metric vinden of zelfs bedenken.

Doelgroepen definiëren

Mensen krijgen dagelijks bakken vol informatie over zich heen. Ze zullen alleen dat lezen waar zij echt behoefte aan hebben. Dat is nou net het principe van inbound marketing. Zij zoeken en wij zorgen dat ze kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Wil jij dat ook? Tijdens een strategische sessie met de dokters definiëren we je doelgroepen, zodat je daarna begrijpt met wie je in gesprek gaat.

Het traject van deze strategie omvat:

  • Vastleggen van 5 belangrijkste doelgroepen
  • Maken van content persona’s
  • Basic research naar zoekwoorden
  • Welke problemen hebben je doelgroepen en welke oplossingen heb jij
  • Welke content zoeken zij (in elke fase van hun aankoopproces)

Wanneer ook dit deel van je online positionering is vastgelegd, is het tijd om aan je contentstrategie en planning te gaan werken. Hoe we dat met jou aanpakken?  Neem dan contact met ons op, we leggen het je graag uit.

%d bloggers liken dit: