Page content

article content

Franchise marketing: 3 beslissingen die jouw franchise formule versterken

Met deze beslissingen versnel je de groei van jouw franchise organisatie

Franchising, een immer populaire manier van ondernemen. Een samenwerkingsvorm, die zowel lossere als strakkere varianten kent. Een ding wat ze allemaal gemeen hebben is dat elke franchise organisatie wil groeien. Maar welke vormen van (Franchise) Marketing past de organisatie toe om die groei te realiseren? Hoe treedt de organisatie als geheel naar buiten? Wat doen de franchisenemers zelf ? En hoe komt dat allemaal samen in een helder beleid? En is de strakheid van het concept van invloed op de leadgeneratie?

Joost Bos (Franchise Expert Koelewijn & Partners) ziet een tendens dat franchise organisaties naar een steeds strakker opgezette varianten gaan. ‘Hard Franchising’ noemt men dat ook wel. En hoewel de benaming niet zo positief klinkt, kan een goed opgezette ‘hard franchise organisatie’ leiden tot enorm zakelijk succes. Hoe meer er vast staat vanuit een sterk merk, product en service, des te beter kan de franchisenemer lokaal excelleren met zijn/haar passie, haar vakgebied. Met de lokale onderneming dus.

Hier vind je meer informatie over franchising.

 

Soft Franchising: een samenwerking op een aantal gebieden

Je hebt dus franchise organisaties waarbij de samenwerking bestaat uit een gezamenlijk logo, misschien het samen bestellen van drukwerk, maar verder is er niet veel centraal vastgelegd. Het draait dan om het inkoopvoordeel (samen grotere oplagen drukwerk inkopen) en de herkenbaarheid (het logo, de naam, de huisstijl). Verder is de invulling voor de lokale franchisenemer vrij.

Een voordeel kan zijn dat de lokale ondernemer zichzelf kan blijven en alles zelf kan bepalen: wat en waar hij/zij goederen inkoopt, hoe de zaak (als sprake is van een locatie) er uitziet. Maar hier kleven ook nadelen aan. Als je gaat franchisen, dan spreekt het samenwerken je aan. Maar, nog belangrijker, je wilt het wiel niet opnieuw uitvinden en meeliften op een zorgvuldig uitgedacht en al bewezen concept. Bij een soft franchising variant is dat niet altijd het geval.

Hard Franchising: een strak georganiseerde formule

Bij Hard franchising kunnen er veel meer zaken centraal zijn vastgelegd. Bijvoorbeeld:

  • Strakke huisstijl: logo, lettertypes, kleuren, materialen
  • Richtlijnen voor inrichting en aankleding van panden
  • Gezamenlijke en lokale website in een stijl en flow
  • Drukwerk: banners, visitekaartjes, flyers, advertenties in lokale bladen
  • Verplichte trainingen en workshops
  • Centrale social media kanalen, met alleen een Facebook pagina voor de lokale organisaties
  • Centraal blog en wekelijkse blog content. De blogs kunnen weer als bron dienen voor de content marketing van de lokale ondernemers. Het schrijven van blogs is tijdsintensief voor kleine lokale ondernemers, het gebeurt dan zelden strategisch. Met de juiste content de eerste pagina van Google halen en gevonden worden op de juist zoekwoorden, ook dat is een vak apart.
  • Social media content en advertising voor de lokale ondernemers centraal geregeld, al dan niet met een extern bureau, vanwege het bewaken van brand identity en ontzorgen van de lokale ondernemers.

Hard franchising heeft voor- en nadelen. Je hebt weinig tot geen eigen inbreng in hoe je zaak ingericht wordt, welke kleuren er aan de muur komen. Die zaken zijn al voor jou bedacht. En hebben zich als het goed is ook bewezen natuurlijk. Niet in elke kleine ondernemer huist een Jan des Bouvrie, voor je het weet lijkt het bij verschillende vestigingen of je met een heel ander bedrijf te maken hebt.

Het goede nieuws, wanneer bovenstaande zaken voor jou zijn bedacht en geregeld, kun jij je focussen op waar jij goed in bent: het aansturen van je mensen, de processen, en focussen op je product of diensten. De operationele uitvoering. Vaak zijn ook de processen vastgelegd, er wordt gewerkt vanuit een centraal systeem. Ook dit komt de kwaliteit ten goede, net als de klantbeleving. Denk maar eens aan de bekende fastfood keten met de grote gele M. Zie je veel verschillen tussen vestigingen? Of naar een zaak als Rituals? Prachtig toch hoe daar alles samenkomt?

Een McDonalds franchisenemer aan het woord in deze video uit het Franchise Plus Youtube kanaal

 

Persoonlijke ervaring met franchising

Naast mijn dokterschap binnen de Social Marketing Doctors, waarbij ik mij vooral richt op strategie en vernieuwende oplossingen om doelgroepen beter te bereiken, ben ik zelf ook al 10 jaar franchisenemer. Samen met mijn partner Nathalie startte ik in 2008 – vanuit onze gezamenlijke passies en ambities voor het ondersteunen van vrouwen bij bewegen, afvallen en figuurverbetering, ondernemen en marketing – een Ladyline vestiging, te Hoensbroek (Gemeente Heerlen). Deze opende de deuren op 26 januari 2009. In augustus 2010 volgde een tweede locatie, te Sittard. De zaak groeide, maar kende daarnaast ook flinke ups en downs. Beide zijden van de medaille hebben we ervaren.

Gelukkig maken we deel uit van een doordacht concept, een sterk merk. Met duidelijke processen, vaklui aan het roer, zoals Nathalie. En met ondersteuning vanuit het hoofdkantoor. Dit heeft ons uiteindelijk ook weer in een sterk stijgende opwaartse lijn gekregen. Iets dat als ons als stand-alone ondernemer waarschijnlijk niet was gelukt.

Samenwerken, er niet alleen voor staan, maar het uiteindelijk wel zelf doen, dat is franchising.

Van Soft naar Hard Franchising

Inmiddels kent onze franchise organisatie ook een groei, doordat er een nieuwe eigenaar van het concept is. Een nieuwe franchisegever met ambitie. Een doorgewinterde ondernemer met veel ervaring met franchises. Waar wij ook weer veel van kunnen leren. Deze franchisegever nam bij de overname in 2017 geen genoegen met de status waarin het concept zich bevond, om er twee te benoemen:

  • weinig groei in vestigingen
  • geen up-to-date branding

En: het was een soft franchise concept. We hadden dus de vrijheid hoe we de zaak inrichten. Onze diensten, processen en systemen waren wel ‘voorgeschreven’. Inmiddels verandert de organisatie steeds meer in een hard franchise. Er ligt nu ook een design handboek en een merkmanifest, ontwikkeld in samenwerking met een bureau dat gespecialiseerd is in branding en een architect.

Eind februari 2018 opende een eerste vestiging volgens de nieuwe branding haar deuren. Wij hadden het genoegen van deze eerste ‘nieuwe’ vestiging de mede-eigenaren te mogen zijn. En ik kan zeggen: de eerste twee vestigingen voelen inmiddels al jaren als een prettig zittende jas, voor ons en onze klanten. Maar, deze nieuwe opzet is een jas die werkelijk als gegoten zit, op maat gemaakt. Je ervaart in alle opzichten de voordelen van een ‘hardere’ franchise aanpak. Het klopt gewoon allemaal, tot in detail. En dat merken we ook terug in de reacties van klanten en in de snelle groei van de vestiging.

Met dit persoonlijke verhaal hebben we meteen de eerste beslissing te pakken, die doorslaggevend is voor de groei van je franchise organisatie: Hard Franchising.

 

Beslissing 1: leg zoveel mogelijk vast, zodat het concept in alle facetten consistent en unform uitgedragen wordt, bij elke franchisenemer

 

De tweede beslissing die van essentieel belang is, is het vastleggen van een marketing strategie. Een heldere strategie, duidelijke positionering en een strakke merkuniformiteit. Duidelijke doelgroepomschrijvingen. Beschreven klantreizen. Content in kaart gebracht: welke informatie hebben prospects in welke fase van de klantreis nodig? En dan zowel B2B (voor de werving van franchisenemers en het informeren en verder ontwikkelen van de huidige franchisenemers), als B2C (voor de werving van klanten voor en door de franchisenemers).

Het Strategisch Marketing Plan legt een fundament onder je organisatie en maakt je merk vele malen sterker. De resultaten niet te vergeten.

Praktijkvoorbeeld

Bij een van onze klanten in franchising is de strategie grotendeels beschreven. Toch was de doelgroepomschrijving en de klantreis onvoldoende helder. Hier hebben wij onderzoek naar gedaan in samenwerking met een afstudeerstagiair. En de resultaten in de praktijk getoetst, door leadgeneratie campagnes op te zetten, gebaseerd op de recente bevindingen. Het aantal leads nam significant toe, waarbij ook de kwaliteit van leads toenam. En dat is wat je als organisatie natuurlijk wilt.

 

Beslissing 2: Leg een stevig marketing fundament met een Strategisch Marketing Plan

 

Een derde beslissing die jou direct pole position zet in het werven van nieuwe franchisenemers, is het opzetten van een marketing-sales funnel, waarbij je een nulmeting doet op basis van de resultaten uit het verleden en vanaf nu ook de complete leadgeneratie tot en met de sale meet. Continu. En verder dan de sale. Op moment dat de franchise licentie is gekocht, blijf je meten hoe snel een locatie gevonden is, hoe de openingsperiode verloopt en hoe de operatie na opening gaat. Zo blijf je up-to-date met het antwoord op de vraag: ‘wat zijn de voorwaarden voor een succesvolle franchise business binnen onze formule?’

In deze funnel neem je op:

  • Elke doelgroep een aparte tak
  • Voor elke doelgroep aparte content thema’s: stem informatie af op de behoeften
  • Content thema’s worden uitgewerkt met artikelen, video’s, landingspagina’s
  • Klantreis helder en overzichtelijk in kaart, inclusief de benodigde informatie per fase
  • Je zet gerichte advertentiecampagnes op die passen binnen de genoemde fases, op de kanalen die matchen
  • Onontbeerlijk: tweewekelijks overleg met de verantwoordelijke voor sales (franchise recruiter) om de praktijkervaringen resultaten te bespreken: vul de content en buyer persona’s aan met data uit de praktijk

Zo’n marketing-sales funnel is geen binnenbocht naar resultaat. Toch zal je ervaren dat door het samenspel van inbound en outbound marketing, niet te vergeten de samenwerking tussen marketing en sales, de resultaten er sneller zullen komen dan je wellicht voor mogelijk had gehouden.


Beslissing 3: Creëer een marketing-sales funnel

 

Welk van deze beslissingen gaat de groei van  jouw franchise organisatie een boost geven?

Natuurlijk, er zijn meer beslissingen die de groei van een franchise organisatie versnellen. Waar ik wel benieuwd naar ben: welke van bovenstaande beslissingen gaat (of gaan) de groei van jouw franchise organisatie versnellen?

Wanneer je wilt sparren over de leadgeneratie en franchise marketing voor jouw franchise organisatie, neem dan gerust contact met ons op.

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Franchise marketing: 3 beslissingen die jouw franchise formule versterken

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Dokter Rudy
Deze energieke, enthousiaste ADHD-dokter weet niet van ophouden. En door, en door, en door... Uitgebreid controleert deze positivo al je pijntjes om tot de juiste diagnose te komen. Daarna komt hij snel met een pijnloze remedie. Zijn apotheek puilt uit van alle mogelijke geneesmiddelen die jou helpen, je online griepje in de kiem te smoren. Hij schuwt onorthodoxe oplossingen of experimentele geneesmiddelen niet. Het motto van selfie-loving dokter Rudy is: maak jezelf(selfie?) vizzible!
Phoenix WebsitePhoenix Website