Page content

article content

Een goede strategie met een scherpe online positionering

Een goede social media strategie gebouwd op een scherpe online positionering

Veel bedrijven zijn actief op social media. Echter, wanneer je vraagt welke doelen ze nastreven met hun social media uitingen, dan hebben ze vaak geen idee.  En toch wil elk bedrijf aantoonbare resultaten uit hun content marketing halen. Maar hoe ontwikkel je content die relevant is voor je doelgroepen en die een positief effect op je resultaten? Dat kan alleen met een goed doordacht strategisch plan. Opmerkelijk; uit onderzoek blijkt  dat slechts 1/3 deel van bedrijven werkt volgens een strategisch plan. Daar schrikken wij van, want we weten hoe belangrijk het is. Daarom gaan we in dit blog dieper in op de te nemen stappen om tot een strategisch plan te komen.

Een survey van Content Marketing Institute toont aan dat, van alle bedrijven die meededen maar 37% een heldere strategie heeft. 

Download het volledige onderzoek HIER.

6 Stappenplan om te komen tot een helder plan van aanpak voor jouw bedrijf:

Stap 1: vorm een strategisch team. Wie er in het team deelneemt is afhankelijk van de grootte van je organisatie. Ga uit van: online marketeer, content marketeer, marketing director/marketing manager, sales manager, brand strategist en evt. professionals uit de belangrijkste business units van jouw bedrijf.

Stap 2: Reserveer voldoende tijd voor een 2 tal strategische sessie van 3 uur elk. Leg alles wat er in de sessies aan bod komt vast op een plek die voor iedereen toegankelijk is, zo kunnen mensen nog input vragen van andere collega’s en zelf in hun eigen tijd verder werken.

Stap 3: Vertaal de uitkomsten van de sessies naar een overkoepelend online marketing plan, content- en advertising strategie

Stap 4: Bepaal de benodigde middelen. Wie doet wat? Hoeveel tijd gaat het kosten? Welke tech en tools is er nodig? Wat is de aanpak per platform?

Stap 5: Meten is weten. Bepaal samen heldere KPI’s, wat ga je meten en hoe leg je de resultaten vast? Stuur bij op wat je meet.

Stap 6: Terugkerend content overleg vastleggen.

Content marketing met resultaat: online positioneren kun je leren!

In een aantal strategische sessies bekijken we welke plek je bedrijf online kan innemen. We leggen hiermee de basis voor het online marketing plan.  We beginnen bij de de online positionering van jouw bedrijf. Welke plek gaat jouw bedrijf online innemen? Welke waarde voeg jij toe voor jouw prospects en klanten?  Welke oplossingen bied je je klanten? Laten we beginnen!

Wij werken volgends de methode het Waarde Propositie Ontwerp. We bevelen je het BOEK van harte aan.

Waarde propositie ontwerp

Als eerste kijk je naar je klanten. Alleen als je begrijpt wat je klanten nodig hebben, kun jij van waarde zijn voor hen. Wanneer je niet precies weet wie je klanten zijn, kun je beginnen met naar ze te luisteren. Luister naar je huidige klanten. Waarom kiezen ze voor jouw bedrijf en oplossingen? Stel hen de vraag in persoonlijke gesprekken of doe een online survey, start een klanten denk-tank. En luisteren kun je ook heel goed online! Zoek naar fora waar je doelgroepen actief zijn, naar Facebook en LinkedIn groepen. Volg de discussies. Welke vragen hebben ze? Bekijk de data op je website: op welke zoekwoorden wordt jullie site het meest gevonden? Kijk in adwords naar wat vergelijkbare zoekwoorden zouden kunnen zijn. Met deze basistechnieken heb je al snel een beeld van waar je klanten naar op zoek zijn en met welke problemen ze worstelen.

 

De andere kant van de waardepropositie gaat over  de kenmerken van het aanbod van jouw bedrijf. Dit wordt door het team van het Waarde Propositie Ontwerp ingedeeld op diensten en producten, pijnstillers en winstbrengers.

Elk type klant kent zijn eigen problemen en is op zoek naar andere oplossingen.Heb je meerdere doelgroepen, werk dan ook aan meerdere waardeproposities en maak een waardepropositie per type klant.

 

Op welke content wil je gevonden worden?

We gaan aan de slag met de volgende uitdagingen

  • Wie zijn je doelgroepen en waar zitten zij online?
  • Welke (bedrijfs-, organisatie- en online) doelen heb je gesteld? Om de resultaten van je content marketing te kunnen meten, moet je weten wat je doelen zijn. Want aan doelen kunnen heldere meetpunten worden gekoppeld. Daarom is het vastleggen van je doelen een vast onderdeel van de social media doktersaanpak.
  • Weet je wat je concullega’s online doen?
  • Welke zoekwoorden gebruiken je doelgroepen?
  • Welke kanaalkeuze ga je maken?

De positionering gaat je helpen bij het maken van top content gericht op goed gedefinieerde doelgroepen. Ook voor social advertising val je terug op deze solide basis. Wil je resultaat op social media? Waar wacht je dan nog op? Neem snel contact met ons op!

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Een goede strategie met een scherpe online positionering

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Dokter Rudy
Deze energieke, enthousiaste ADHD-dokter weet niet van ophouden. En door, en door, en door... Uitgebreid controleert deze positivo al je pijntjes om tot de juiste diagnose te komen. Daarna komt hij snel met een pijnloze remedie. Zijn apotheek puilt uit van alle mogelijke geneesmiddelen die jou helpen, je online griepje in de kiem te smoren. Hij schuwt onorthodoxe oplossingen of experimentele geneesmiddelen niet. Het motto van selfie-loving dokter Rudy is: maak jezelf(selfie?) vizzible!
Phoenix WebsitePhoenix Website