SEA voor de vastgoedsector: hoe zet je effectieve SEA in voor het verkopen van nieuwbouwwoningen?

SEA (Search Engine Advertising) of zoekmachine adverteren voor de vastgoedsector, is het betaald inzetten van advertenties in zoekmachines met als doel om mensen naar een winkel te sturen, te laten bellen of je website te bezoeken. Het uiteindelijke doel hierbij is een meetbare conversie. Een advertentie laat je deelnemen aan een veiling waarmee je een bepaalde positie verwerft in de zoekresultaten van een zoekmachine. Deze advertenties staan vaak boven de onbetaalde resultaten en worden door veel mensen gezien. Een bijkomend voordeel is dat je alleen deelneemt aan biedingen voor zoektermen die voor jou van belang zijn. Een voorbeeld van SEA voor de vastgoedsector kan zijn “huis te koop in Amsterdam” of “nieuwbouw in de Weesperbuurt” zijn. Zo zijn jouw advertenties altijd relevant voor de zoekmachinegebruiker.

SEA resultaat nieuwbouw veghel

Bovenaan in Google met je nieuwbouwproject door slimme inzet SEA? Bel de Social Marketing Doctors 😉

Meten is weten

In de vastgoedsector zal een meetbaar doel vaak ontstaan uit intenties die een potentiële nieuwe bewoner toont. Denk hierbij aan een telefoontje, het downloaden van een verkoopbrochure, of een ingevuld contactformulier om meer informatie aan te vragen. Aangezien de daadwerkelijke aankoop of huur van een pand of woning niet plaatsvind in het online spectrum (mensen kopen de woning immers niet echt online) is deze ‘conversie’ slecht te koppelen aan je online marketing uitingen. Dit is precies de reden waarom in deze markt uitgegaan wordt van intentieverklaringen en succesratio’s. Een voorbeeld van een conversie berekening voor de vastgoed- en projectontwikkelaars: er is een verband tussen het aantal website bezoekers en het aantal ingevulde formulieren op de website. Per 100 ingevulde formulieren kopen 5 partijen daadwerkelijk een appartement of woning. Doordat je de conversieratio weet kun je een waarde meegeven aan elke lead die de SEA-campagne aanlevert. Wanneer je een testperiode van een aantal maanden doorloopt kun je ads zo bijstellen dat deze optimaal converteren. Daarom werken wij altijd met een minimale looptijd van een half jaar voor onze SEA campagnes.

Waarom is SEA voor vastgoedsector een goed idee?

Zoals eerder benoemd bereik je met SEA alleen klanten die een bepaalde zoekterm zoeken waardoor je heel gericht de juiste doelgroep kunt bereiken, die bovendien zelf actief op zoek zijn. Dankzij SEA kun je jouw optie aan duizenden zoekenden laten zien en pik je zo jouw graantje mee. Bovendien is SEA een veiling waardoor je op een positie biedt die bij het budget en de doelen past. Je betaalt per klik en dankzij het veilingprincipe ook nooit te veel, wanneer je campagne goed is opgezet. Bovendien is de ROI gigantisch aangezien je honderden klikken kunt genereren voor een paar euro per klik, maar de verkoop of verhuur vele malen meer oplevert. Het is dus altijd een goede investering om SEA uit te zetten voor de vastgoedmarkt.

Is het inzetten van SEA voor vastgoedsector voldoende? 

Nee, SEA is een medium voor de laatste stap van de klantreis, wat betekent dat het alleen succesvol zal zijn als de klant het project of woning al kent, of heel gericht en actief op zoek is naar een woning of pand in een bepaalde buurt. Klanten bekend maken met het aanbod dient daarom vooraf te gebeuren om SEA echt succesvol te maken. Hierbij kun je denken aan doordachte content marketing, social media advertising, PR of banners op relevante websites om de juiste doelgroep te bereiken en bekend en vertrouwd te maken met het bedrijf en het product. 

Vastgoedmarketing door de Social Marketing Doctors

De Social Marketing Doctors zijn gevestigd in Den Bosch. Als full service marketing en PR bureau met een online specialisatie en ervaring in de vastgoedbranche hebben we een bewezen track record, ook op het gebied van het online marketen van vastgoedprojecten. We werken hiervoor samen met vastgoedmarketeers. Eerdere projecten lieten zien dan in een periode van een half jaar 75% van alle verkopen waren te herleiden naar de online marketing van een project. Heb je interesse in een gesprek hoe wij deze resultaten ook voor jouw vastgoedproject tot stand kunnen brengen? Neem dan gerust contact op!